Tuesday, March 6, 2012

AKU KEKASIHMU

Hati ini terpanggil untuk menghayati bibit bibit ayat, lagu yang sedang ke udara.

Allah Engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hambaMu menangis
Karna kemurahanMU
Karna kasih sayangMu

Hanya bila diriMu ingin nyatakan cinta
Pada jiwa jiwa yang rela dia kekasihmu
Kau yang selalu terjaga
Yang memberi segala

- [Di saat hatiku memang sedang berkecamuk, marah, malu, sedih dan kecewa, menghayati separuh daripada lirik lagu yang ke udara membuatkan hati rasa sungguh sayu.  Terasa mataku mula panas dan berkaca.  Dada mulai berdebar dan tangan bagaikan turut sama mengerti, bertukar menjadi sejuk dan terketar-ketar.]

Di setiap nafas di segala waktu
Semua bersujud  memuji memuja asmaMu
Kau yang selalu terjaga
Yang memberi segala

Setiap makhluk bergantung padaMu
Dan bersujud semesta untukmu
Setiap wajah mendamba CintaMu CahayaMu

- [Dan sesungguhnya memang aku tersentuh.] 

- Mengapa aku nak berkecil hati hanya dengan satu teguran dan amarah daripada seorang hamba Allah jika dibandingkan dengan amarah Allah padaku?
- Mengapa aku nak berasa marah hanya dengan satu teguran dan amarah daripada seorang hamba Allah jika dibandingkan dengan amarah Allah padaku?
- Mengapa aku nak berasa malu dan kecewa hanya dengan satu teguran dan amarah daripada seorang hamba Allah jika dibandingkan dengan amarah Allah padaku? 

Ya, sesungguhnya aku insan yang lemah.
Kecil hati, marah, malu dan kecewa hanya dengan amarah hamba Allah di muka bumi.  Apalah sangat jika dibandingkan dengan amarah Allah selama ini?

Di saat aku hanya
Berada lebih dekat denganMu bila diri dalam keadaan kesusahan,
Jauh dariMu bila diri terasa telah dipermudahkan
Bersujud rendah kepadaMu bila diri inginkan kepastian,
Berpaling dariMu bila mula temui keputusan
Berdoa seikhlasnya padaMu bila diri mahukan pertolongan
MelupakanMu bila diberi kesenangan.


Namun, kau tak pernah lupa memperkenankan dan memberikan segala permohonan, keinginan dan pertolongan hambaMu.  

Ya Allah.
Sesungguhnya jika aku insan yang sering leka dan lalai dengan segala rahmatMu, Perbetulkanlah jalan dan cara hidupku.
Berikanlah aku hidayah dan petunjuk agar aku sentiasa mengingatiMu setiap saat ketika aku mulai goyah dan mula melupakanMu.
Ajarkanlah diriku erti Syukur, jika diri ini tidak pernah puas dan mensyukuri segala rezeki dan nikmat yang engkau limpahkan padaku.
Tabahkanlah dan cekalkan hati dan perasaanku pabila diuji dengan ujian dan dugaan kehidupan mendatangku.
Dan permudahkanlah segala urusan kehidupan di dunia dan di akhiratku sesungguhnya menjadi hambaMu yang terbaik adalah keinginanku.

Amiiin Ya Rabb Al-amin


No comments: